Gwarancja na klimatyzatory

Bardzo istotną kwestią jest gwarancja na klimatyzatory. Zgodnie z ogólnie przyjętą polityką przez generalnych importerów i dystrybutorów urządzeń klimatyzacyjnych gwarancja na klimatyzatory wynosi przeważnie 3 lata lub 5 lat w zależności od producenta (na warunkach generalnego dystrybutora zawartych w karcie gwarancyjnej). Standardowo kupując urządzenia wraz z montażem w naszej firmie, każdy klient posiada gwarancję przez okres wskazany przez generalnego dystrybutora w karcie gwarancyjnej. W uzasadnionych przypadkach jest on skracany jeżeli urządzenie pracuje w warunkach niestandardowych (np. praca w serwerowni 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu i przez cały rok). Aby utrzymać gwarancję na klimatyzatory przez okres wskazany w karcie gwarancyjnej, dystrybutorzy wymagają wykonania płatnego przeglądu klimatyzatora co najmniej dwa razy w roku przez autoryzowany punkt serwisowy (praktycznie przez firmę która dostarczyła i zainstalowała klimatyzator). Brak wykonywania przeglądów (wg warunków zawartych w karcie gwarancyjnej) skraca okres gwarancji do 12 miesięcy.

Z dotychczasowych doświadczeń wiemy, że zdarzają się przypadki zakupów  w sklepach internetowych czy na portalach aukcyjnych klimatyzatorów po „okazyjnych cenach” z np. gwarancją producenta 3 lata i dużą gwiazdką. Potencjalny klient cieszy się z dobrej ceny lecz jest nieświadomy, że wcale nie ma np. trzyletniej gwarancji na urządzenie. Wszystko to powodowane jest tym, że klient otrzymuje kartę gwarancyjną razem z zakupionym urządzeniem. i dopiero wtedy dowiaduje się jak to naprawdę jest z tą gwarancją.

Dlaczego się tak dzieje?

Zdarzają się firmy handlowe wykorzystujące nieznajomość warunków gwarancyjnych na klimatyzatory przez klienta końcowego. Są to firmy, których działalność polega na dorzuceniu „przysłowiowych dwóch stówek” i przepisaniu faktury (niejednokrotnie nawet nie widzą towaru gdyż idzie on do klienta bezpośrednio od generalnego dystrybutora).  Ich odpowiedzialność właściwie się kończy w momencie zainstalowania takiego urządzenia przez klienta. Jest tak dlatego, że obowiązki gwaranta wynikające z karty gwarancyjnej powinien przejąć Sprzedawca/Dystrybutor posiadający status autoryzowanego punktu serwisowego.

Co w przypadku awarii urządzenia?

W przypadku awarii urządzenia, które sprzedała i zainstalowała nasza firma, jeżeli wykonujemy przeglądy serwisowe to otrzymujemy bezpłatnie od generalnego dystrybutora części aby naprawić urządzenie (koszty robocizny nie są nam zwracane – są po części pokrywane przez płatne przeglądy).

W przypadku kiedy urządzenie sprzedaje inna firma niż ta która je instaluje:

  • z reguły firma ta nie dokonuje przeglądów więc gwarancja skończy się po 12 miesiącach od daty zakupu
  • w przypadku gdy urządzenie zepsuje się w ciągu 12 miesięcy, jeżeli nawet sprzedawca uzna gwarancję trzeba będzie zdemontować urządzenie i odesłać do sprzedawcy (ponieść dodatkowe koszty demontażu, przesyłki i ponownego montażu)
  • pojawia się problem nieautoryzowanego montażu i z tym związane problemy z roszczeniami gwarancyjnymi (montażu nie dokonywał Sprzedawca – więc może on uznać, że ktoś inny wykonał montaż nieprawidłowo)

Co w przypadku kiedy klient zakupił już urządzenie i chce dokonać jego montażu?

  • możemy zainstalować takie urządzenie lecz koszty montażu są wyższe niż gdy by było kupione w naszej firmie (tak jak z wymianą oleju w samochodzie. Jeżeli zakupimy olej w serwisie, to wymianę mamy za przysłowiową złotówkę. Jeżeli przyjedziemy z własnym olejem raczej za złotówkę nikt nam wymiany nie zrobi.)
  • w przypadku usług dla osób fizycznych VAT na montaż systemu klimatyzacji (urządzenie, materiały instalacyjne i usługa montażu) wynosi 8% więc klient zapłacił 15% więcej podatku VAT-u za samo urządzenie co już nie stawia jego zakupu w tak korzystnym świetle jak mu się wydawało
  • jedyną gwarancją jaką możemy wtedy udzielić jest gwarancja na instalację i materiały instalacyjne (nawet jeżeli jest to urządzenie marki którą mamy w ofercie, ponieważ urządzenie nie było przez nas zakupione od generalnego dystrybutora i sprzedane klientowi – generalny dystrybutor nie wyda nam bezpłatnie części do naprawy, a my nie mamy obowiązku naprawiać urządzenia charytatywnie na nasz koszt, nawet jeśli wykonujemy jego przeglądy)

Warto się więc zastanowić nad zakupem urządzenia w innej firmie niż ta, która je zainstaluje ze względu na:

  • rzeczywisty realny koszt zakupu i instalacji całego systemu klimatyzacji
  • problemy z egzekwowaniem roszczeń gwarancyjnych

A może warto by poczytać warunki gwarancji w karcie gwarancyjnej urządzenia?