Bardzo istotną kwestią jest gwarancja na klimatyzatory. Zgodnie z ogólnie przyjętą polityką przez generalnych importerów i dystrybutorów urządzeń klimatyzacyjnych gwarancja na klimatyzatory wynosi przeważnie 3 lata lub 5 lat w zależności od producenta (na warunkach generalnego dystrybutora zawartych w karcie gwarancyjnej). Standardowo kupując urządzenia wraz z montażem w naszej firmie, każdy klient posiada gwarancję przez okres wskazany przez generalnego dystrybutora w karcie gwarancyjnej. W uzasadnionych przypadkach jest on skracany jeżeli urządzenie pracuje w warunkach niestandardowych (np. praca w serwerowni 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu i przez cały rok). Aby utrzymać gwarancję na klimatyzatory przez okres wskazany w karcie gwarancyjnej, dystrybutorzy wymagają wykonania płatnego przeglądu klimatyzatora co najmniej dwa razy w roku przez autoryzowany punkt serwisowy (praktycznie przez firmę która dostarczyła i zainstalowała klimatyzator). Brak wykonywania przeglądów (wg warunków zawartych w karcie gwarancyjnej) skraca okres gwarancji do 12 miesięcy.
Z dotychczasowych doświadczeń wiemy, że zdarzają się przypadki zakupów w sklepach internetowych czy na portalach aukcyjnych klimatyzatorów po „okazyjnych cenach” z np. gwarancją producenta 3 lata i dużą gwiazdką. Potencjalny klient cieszy się z dobrej ceny lecz jest nieświadomy, że wcale nie ma np. trzyletniej gwarancji na urządzenie. Wszystko to powodowane jest tym, że klient otrzymuje kartę gwarancyjną razem z zakupionym urządzeniem. i dopiero wtedy dowiaduje się jak to naprawdę jest z tą gwarancją.
Zdarzają się firmy handlowe wykorzystujące nieznajomość warunków gwarancyjnych na klimatyzatory przez klienta końcowego. Są to firmy, których działalność polega na dorzuceniu „przysłowiowych dwóch stówek” i przepisaniu faktury (niejednokrotnie nawet nie widzą towaru gdyż idzie on do klienta bezpośrednio od generalnego dystrybutora). Ich odpowiedzialność właściwie się kończy w momencie zainstalowania takiego urządzenia przez klienta. Jest tak dlatego, że obowiązki gwaranta wynikające z karty gwarancyjnej powinien przejąć Sprzedawca/Dystrybutor posiadający status autoryzowanego punktu serwisowego.
W przypadku awarii urządzenia, które sprzedała i zainstalowała nasza firma, jeżeli wykonujemy przeglądy serwisowe to otrzymujemy bezpłatnie od generalnego dystrybutora części aby naprawić urządzenie (koszty robocizny nie są nam zwracane – są po części pokrywane przez płatne przeglądy).
W przypadku kiedy urządzenie sprzedaje inna firma niż ta która je instaluje:
Warto się więc zastanowić nad zakupem urządzenia w innej firmie niż ta, która je zainstaluje ze względu na:
A może warto by poczytać warunki gwarancji w karcie gwarancyjnej urządzenia?